Nasihat Untuk Bakat-Bakat Baru Yang Mahu “Terjun” Dalam Dunia Muzik




Apa yang kita lihat di media massa seperti media sosial, televisyen dan juga radio memberikan gambaran yang kurang tepat dalam mencerminkan dunia muzik.

 

Kehidupan artis yang masyhur, kemewahan dan kekayaan hasil dari jemputan nyanyian, royalti, penajaan, dan lain-lain seolah menggambarkan perjalanan sebagai penghibur ini mudah digapai.

 

Realitinya tidah begitu. Bukan semua orang mempunyai kebolehan menjadi penyanyi dan berjaya dalam dunia muzik, sebagaimana dalam bidang-bidang professional yang lain.

 

Ramai bakat-bakat baru yang muncul saban hari. Majoritinya mengalamai kegagalan dan kerugian dalam tempoh 3 tahun pertama menceburi dalam bidang muzik.

 

Tetapi, “bukan mudah” itu bukanlah bermaksud tidak langsung boleh dicapai. Ianya bermaksud peratusan untuk mana-mana penyanyi untuk berjaya dan kekal bertahan dalam sesebuah indsutri itu amatlah kecil. Ia juga bergantung pada rezeki. Cumanya, apa yang kita boleh buat adalah USAHA.

 

Usaha itu bukan sekadar buat sekadar buat sahaja. Tindakan kita itu mesti betul supaya setiap apa yang kita usahakan itu berada di landasan yang betul.

 

 

Ini nasihat-nasihat untuk bakat-bakat baru.

 

1. Mindset LAGU SINGLE Pertama

Mindset LAGU SINGLE Pertama

Lagu pertama kita bukan lagu yang boleh viral. Ia juga bukan lagu yang memberikan kita pulangan yang tinggi. Jangan fikir untuk terus boleh berjaya dengan lagu pertama.

 

Tanyalah mana-mana komposer atau penyanyi yang sudah berjaya. Berapa banyak lagu yang telah mereka cipta dan nyanyikan sebelum mereka jumpa dengan lagu yang menjadi.

 

Apabila kita telah pun rilis lagu pertama kita, kita dapat jumlah tontonan di YouTube mencapai 3000 tontonan pun sudah cukup baik. Tidak mengapa. Yang penting 3000 itu sudah dengar lagu anda.

 

Kita usahakan lagi supaya jumlah tontonan itu dapat ditingkat dari semasa ke semasa.

 

Jika lagu Single pertama kita langsung tiada sambutan. Jumlah tontonan sangat rendah. Anda dapat respon dari pendengar pun yang kurang baik. Itu sudah cukup bagus. Bermaksud anda ada ruang untuk perbaiki.

 

Jika lagu kita tak bagus – Lagu seterusnya, terbitkan lagu yang melodi dan liriknya bagus. Kaji lagu-lagu yang ada dalam pasaran. Buat perbandingan. Tambah baik !

 

Jika suara kita tak bagus – Praktis ! Praktis ! Masuk kelas vokal. Praktis !

 

Jika pemasaran tak bagus – Belajar bagaimana untuk buat pemasaran yang berkesan. Hadiri kelas pemasaran. Dapatkan ilmu-ilmu pemasaran dan praktikkan.

 

Jangan terlalu bernostalgia dengan lagu Single pertama anda. Jalan terus! Bangkit! Cuba lagi!

 

Dalam fasa ini, anda perlu ada mindset yang betul. Lagu Single pertama adalah proses anda belajar secara praktikal, bukan membuat untung banyak.

 

Sebab itu, jika lagu pertama tidak menjadi, cuba lagu pada Single kedua anda.

 

Bila kita sudah faham game dunia muzik ini, barulah harapan cerah untuk lagu-lagu yang seterusnya nanti.

 




 

2. Fokus pada aktiviti yang mendatangkan jualan.

Fokus pada aktiviti yang mendatangkan jualan

Apabila kita melangkah kaki ke dalam dunia muzik, anda tidak boleh lari dari dunia persembahan. Anda kena buat persembahan. Anda seorang penyanyi, mana mungkin tak pernah menyanyi dikhalayak ramai. Kan?

 

Dalam Ebook : Misi Seorang Penghibur , saya ada kongsikan berkenaan dengan sumber pendapatan sebagai penyanyi. Ianya terbahagi kepada dua iaitu Pendapatan Pasif dan Aktif.

 

Ramai bakat baru yang hanya terlalu fokus kepada aktiviti untuk pendapatan pasif berbanding aktif.

 

Pendapatan Pasif : Royalti
Pendapatan Aktif : Persembahan nyanyian / Show

 

Persembahan nyanyian sebenarnya sangat membantu memporomosikan lagu-lagu anda dan diri anda sendiri secara langsung. Bukan itu sahaja, disinilah sebenarnya penyanyi membuat pendapatan yang lumayan.

 

Menjalankan aktiviti persembahan ini, anda dapat fast Money. Hari ini anda buat persembahan, esok anda sudah boleh dapat bayaran persembahan anda. Berbanding dengan royalti. Jika lagu anda hit dan selalu diputarkan di radio atau TV, baru anda dapat royalti.

 

Saya tak nafikan royalti untuk lagu yang selalu diputarkan di radio dan TV, memang tinggi! Sangat tinggi! Tetapi jangka masa untuk dapat royalti ini lama. MACP bayar anda setiap tahun hanya sekali sahaja.

 

Nak tunggu 1 tahun, lama tu!

 

Tetapi, melalui persembahan, lebih cepat untuk anda dapat bayaran. Duit bayaran persembahan itu anda boleh simpan untuk modal rakaman lagu yang lain dan juga untuk pemasaran lagu anda.

 

Anggap sahaja royalti ini adalah bonus tahunan anda. Jangan fikirkan sangat.

 

Fokus pada trek ini. Iaitu dapatkan seberapa banyak jemputan persembahan. Semakin banyak persembahan anda, makin banyak jualan (Terima bayaran) yang anda dapat.

 

Ini penting untuk memasitkan semangat kita kukuh. Jika temputan persembahan rendah, kita pun goyah. Semangat kita pun jatuh sekali.

 

Biar dapat jemputan persembahan yang banyak, walaupun dapat bayaran yang setimpal dengan anda. Belajar dahulu dapat bayaran yang kecil. Lama-lama belajar bagaimana nak dapat bayaran yang banyak pula.

 

Makin kita semangat, makin berkobar-kobar diri untuk terus dapatkan jemputan persembahan yang lebih banyak!

 

ANDA ADA LAGU TAPI MASIH MENCARI CARA UNTUK MEMASARKAN LAGU ANDA? – KLIK SINI!

 

Anda suka dengan artikel kami? Daftar secara PERCUMA. Dapatkan notifikasi terus ke Email & Whatsapp anda 

 




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *