5 Tips Penyanyi Baharu Nak Naik Selalu Terlepas Pandang.




Bagi mereka yang meminati seni nyanyian, sedikit sebanyak mesti ada keinginan untuk menceburi dalam industri muzik dan nyanyian, walaupun bukan secara sepenuh masa.

 

Hasil soal selidik dari database kami, hampir 75% meminati bidang nyanyian secara serius. Dari jumlah itu, sebanyak 13% mereka menceburi dalam bidang nyanyian secara sepenuh masa, manakala bakinya pula, mempunyai kerja yang tetap.

 

Bidang nyanyian ini ada naik dan ada turunnya. Itu sudah menjadi lumrah. Kadang-kadang banyak panggilan untuk membuat persembahan. Kadang-kadang tiada langsung. Sebagai pendatang baru dalam industri muzik, tentunya anda perlu mantapkan persediaan anda.

 

Ini 5 tip yang sering penyanyi baharu terlepas pandang.

 

#1 Selalu “tambah baik”.

selalu tambah baik

Untuk menjadi seorang penyanyi, anda perlu sentiasa belajar perkara baru. Boleh jadi tambah baik dari segi nyanyian anda, cara mempromosi lagu, cara berkomunikasi dengan orang, tambah baik dari segi Latihan, tambah baik alatan seperti mikrofon, alatan rakaman dan sebagainya.

 

#2 Praktis dengan cara yang betul.

praktis dengan cara yang betul

Banyak membuat Latihan belum tentu anda boleh “improve”. Usaha untuk membuat Latihan yang kerap dan penuh disiplin akan menjadi sia-sia jika anda membuat Latihan dengan cara yang salah. Pastikan Latihan anda betul dahulu, kemudian baru perbanyakkan Latihan mengikut kemampuan anda.




#3 Rajin promosi di media sosial.

rajin promosi di media sosial

Membuat promosi di media sosial memerlukan disiplin dan konsistensi. 2 perkara ini yang membezakan anda dengan pesaing anda. Ciri-ciri seorang yang Berjaya terletak pada 2 perkara ini.

 

#4 Selalu “engage” dengan follower (pengikut).

selalu engage dengan follower

Di peringkat awal, diwaktu anda belum cukup ramai pengikut, lebih mudah untuk anda engage dengan pengikut/fan anda. Sentiasa berhubung. Cipta database anda sendiri. Melalui database, anda akan dapat lebih kenal pengikut/fan anda. Dari situ anda boleh bentuk fan club anda sendiri. Ramai penyanyi yang bertahan lama dalam industri adalah disebabkan mereka ada fan club yang sangat “kuat”.




#5 Kajian pasaran.

kajian pasaran

Anda nak cipta lagu ikut pasaran atau pasaran yang ikut anda?. Anda tak boleh jual lagu balada anda kepada pendengar lagu Metal. Anda tak boleh paksa pendengar balada dengar lagu metal anda. Begitulah sebaliknya. Faham? 😊
Semakin anda faham tentang pasaran, lebih mudah untuk anda bertindak dan membuat gerak kerja.




 

arrowANDA SUDAH BERSEDIA UNTUK PERDENGARKAN LAGU ANDA KEPADA ORANG RAMAI? KLIK SINI UNTUK DAPATKAN PAKEJ RAKAMAN LAGU

Muat turun Ebook PERCUMA cara buat duit dengan lagu. Anda minat mencipta lagu dan lirik? Tekan sini.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *