5 Checklist sebelum nak rakam vokal di studio




Sesi rakaman vokal adalah “moment” yang ditunggu-tunggu oleh penyanyi. Persediaan rapi perlu dibuat bagi memastikan perjalanan sesi rakaman vokal anda berjalan dengan lancar dan dapat hasil rakaman yang baik.

Tapi, apa persediaan yang perlu anda lakukan? Ini 5 Checklist sebelum nak rakam vokal.

 

#1 Hafal lirik

Walaupun anda memang dibenarkan untuk bawa lirik, tapi seeloknya anda hafal lirik yang anda nak nyanyi itu. Supaya sewaktu rakaman, anda tidak terlalu bergantung pada lirik, ianya boleh mengganggu konsentrasi dan fokus anda Ketika rakaman.

 

#2 Buat “homework”

Melodi lagu, setiap part lagu (Verse, PreChorus, Chorus, etc) atau adlib –kena “decide” awal sebelum datang ke studio. Sampai studio, anda dah tahu nak nyanyi bagaimana. Supaya proses rakaman berjalan lancar dan masa tidak terbuang.




#3 Fokus

Fokus sangat perlu sewaktu sesi rakaman. Macam mana nak nyanyi “feel” kalau tak fokus, kan? Tugasan anda pada waktu itu adalah untuk rakam vokal. Bila fokus, barulah anda boleh menyanyi dengan baik.

 

#4 Print lirik

Laahh… Kan kena hafal lirik, kenapa nak kena print lirik pula? Kalau print lirik, senang nak buat nota tambahan. Boleh terus tulis di lirik tu. 🙂




#5 Kesihatan

Yang ni sangat penting. Kalau rasa tak sihat (sakit tekak, demam, selesema, kepenatan, etc), boleh minta tangguh dulu sesi rakaman anda. Bila dah sihat nanti, boleh set semula tarikh baru untuk rakaman.

 

Dah buat 5 checklist ini? Jom rakam! 😀

 

arrow

Pakej rakaman lagu yang “Complete”!

Susunan muzik, rakaman instrument, rakaman vokal, Editing, Mixing & Premaster – Semua dalam 1 pakej harga. Klik Sini untuk dengar hasil rakaman kami…




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *