8 Cara Atasi Gugup di Atas Pentas (Untuk Penyanyi Baru!)

Oleh : Syahir Miswan

“…Assalamualaikum abg syahir, Aiman nak tanya.. Boleh tak bagi tip untuk tak rasa gugup masa atas stage..?”

Saya dapat whatsapp dari Aiman, salah seorang prospek saya. Beliau masih baru lagi dalam bidang nyanyian. Soalan ini sangat relevan pada penyanyi yang belum pernah merasai membuat persembahan di atas pentas.

Nampak macam senang. Kita tengok artis atau penyanyi lain, bila mereka berada di atas pentas, seolah-olah semuanya mudah.

Naik pentas…

Pegang Mic.. Muzik pun bermula…

Kita pun mula menyanyi….

Lagu habis… Kita pun turun pentas…



 

Rakam DEMO hanya RM600 sahaja! Klik DISINI jika anda mencari studio rakaman lagu anda. Kami menawarkan harga pakej yang memudahkan untuk mrealisasikan impian anda! Untuk sebarang pertanyaan, whatsapp kami di 014-7314047.

Sebagai penyanyi, rasa gementar atau gugup adalah perkara yang normal. Bukan sahaja menyanyi. Seorang pidato yang ingin membuat pengucapan awam pun menghadapi masalah yang sama.

Sebenarnyakan, gugup ini akan berlaku pada semua orang, samada orang itu sudah biasa berada dipentas membuat persembahan atau berucap atau pun tidak.

Cuma yang membezakannya ialah cara bagaimana kita mengawal gugup atau gementar kita itu.

Disini saya kongsikan beberapa tip yang boleh anda cuba aplikasikan untuk mengawal gugup anda semasa di atas pentas

1. Bergaul dengan kenalan baru :

Kita rasa gugup sebab kita tak kenal sntiapa audience kita. Cuba kalau kita kenal audience kita, sebagai contoh, audience kita adalah dalam kalangan rakan-rakan atau keluarga kita. Kita akan lebih selesa sebab kita kenal. Kita akan kurang rasa gemear itu.

Untuk atasinya, ramaikan kenalan baru. Ringankan mulut dan badan untuk berkenalan dan menyapa. Lebih anda kenal audience, lebih kurang gementar anda.

2. Biasakan bercakap di depan cermin :

Bercakap didepan cermin adalah salah satu latihan yang praktikal untuk melatih kita bercakap. Anda kena ingat. Sebagai penyanyi, anda bukan sahaja perlu menyanyi dengan bagus. Public Relation (PR) anda juga perlu bagus. Penyanyi yang hebat mempunyai skill PR yang tinggi.

Dengan membuat latihan bercakap, kita akan dapat belajar mengawal mimik dan juga ekspresi muka bila kita bercakap. Selain itu, kita juga boleh membuat latihan skrip umum yang biasa diucapkan oleh seorang penyanyi semasa membuat persembahan.

Sebagai contoh, penyanyi sebelum memulakan nyanyian mereka akan bercakap seperti ini:

“…Assalamualaikum/selamat datang semua.. Terima kasih kerana memeriahkan majlis ini dan sudi menjemput saya. Hari ini saya ingin memepersembahkan 3 buah lagu. Saya harap anda terhibur. Kepada anda yang tahu lagu ini, anda nyanyi bersama saya boleh…?”

3. Anggap diri kita sebagai penyanyi profesional :

Bila anda diatas pentas, anda tidak boleh malu-malu. Anda tidak boleh letakkan diri anda sebagai penyanyi baru, walaupun anda sebenarnya penyanyi baru. Maksud saya adalah, anda peru tanamkan dalam minda anda, yang mana anda sebenarnya mampu untuk lakukan.

Semasa anda di atas pentas, anda perlu berlakon dan menggayakan diri anda seperti penyanyi hebat yang lain.

Anda perlu pasakkan dalam mindset anda yang mana seolah-olah anda berkata begini – “Hei semua! Lihatlah aku! Aku penyanyi! Korang kena dengar aku menyanyi!”

Tapi anda jangan lah ucapkan ayat diatas semasa di atas pentas. Cukup sekdar cakap dalam hati! Hehe

4. Praktis, praktis, dan praktis! :

Anda akan gugup kalau anda tak praktis. Simple. Bila audience melihat anda gugup semasa menyanyi, audience akan membuat andaikan yang mana anda tidak lakukan latihan yang secukupnya sebelum membuat persembahan.

Jadi.. Praktis.. Praktis.. dan.. Praktis..!

5. Fikir positif :

Sentiasa positif. Anda perlu yakin dengan kemampuan yang anda ada. Anda tidak perlu takut dengan suara-suara yang kata..

“Anda tak mampu.!”

“Suara ko tak sedap..!”

Fikir postif dan yakin perlulah ditempatnya. Kalau yakin dan positif, tapi tak praktis tak guna juga. Hehe

6. Tenangkan diri :

Anda perlu tenang sebelum melakukan persembahan. Lakukan beberapa senaman ringan dan juga pernafasan supaya anda lebih tenang. Fokus sahaja pada matlamat anda. Matkalmat anda jelas. Anda nak hiburkan audience dengan lagu yang anda dendangkan.

7. Pakai pakaian yang membuatkan anda selesa :

Pakai pakaian yang memberikan keselesaan pada anda ketika membuat persembahan. Elakkan dari memakai pakaian luar dari kebiasaan anda. Ini akan membuatkan anda tidak boleh fokus 100% kepada nyanyian anda.

Kalau kita lihat ada sesetengah penyanyi professional akan memakai custom semasa persembahan. Jika perlu memakai custom, anda perlu membuat latihan awal beserta custom anda sekali bagi mengelakkan ketidakeselesaan.

8. Rehat yang cukup :

Rehat yang kurang cukup juga boleh membuatkan anda akan kurang fokus dan juga boleh membuatkan anda gugup disaat akhir. Pastikan anda memiliki tidur yang cukup. Elakkan membuat latihan atau rehersal disaat akhir.

 

Rakam DEMO hanya RM600 sahaja! Klik DISINI jika anda mencari studio rakaman lagu anda. Kami menawarkan harga pakej yang memudahkan untuk mrealisasikan impian anda! Untuk sebarang pertanyaan, whatsapp kami di 014-7314047.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *